Παρασκευή 19 Νοεμβρίου 2010

Dave McKean

Ένας ολοκληρωμένος καλλιτέχνης

Ο Dave McKean είναι ένας καταπληκτικός άγγλος καλλιτέχνης του κόσμου των comics (και όχι μόνο), γνωστός περισσότερο απο τις επιτυχημένες συνεργασίες του με τον, επίσης άγγλο και επίσης καταπληκτικό συγγραφέα Neil Gaiman, στη δημιουργία πολυάριθμων graphic novels και παιδικών βιβλίων. Οι πιο ονομαστές δουλειές του είναι ο σχεδιασμός των εξωφύλλων και συνολικά των εκδόσεων της σειράς The Sandman, η εικονογράφηση του best seller comic όλων των εποχών, που δεν είναι άλλο απο το graphic novel Arkham Asylum του Grant Morrison, και η προσωπική του, μεγαλόπνοη σειρά Cages. Το αστείρευτο ταλέντο και η ανεξάντλητη δημιουργικότητά του του βρίσκουν επίσης διέξοδο μέσω της φωτογραφίας, της σκηνοθεσίας, του graphic design και της μουσικής.

Γεννήθηκε στις 29 Δεκεμβρίου του 1963 στο Taplow του Berkshire, στην Αγγλία. Τις χρονιές 1982-86 φοίτησε στο Berkshire College of Art and Design, και πρίν πάρει το πτυχίο του είχε ήδη αρχίσει να δουλεύει ως εικονογράφος. Το 1986 επιχείρησε να βρεί δουλειά στην αμερικάνικη βιομηχανία των comics, μα απέτυχε. Με την επιστροφή του στην Αγγλία, γνώρισε το συγγραφέα Neil Gaiman, και οι δύο νεαροί και άσημοι δημιουργοί αποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους. Πρώτοι καρποί της συνεργασίας τους τα πολύ καλά graphic novels Violent Cases (1987), και Signal to Noise (1989), τα οποία φανέρωσαν στο ευρύ κοινό τις τεράστιες δυνατότητές τους, και τους άνοιξαν τις πόρτες της αμερικάνικης αγοράς. Έτσι, η εταιρεία DC Comics τους ανέθεσε τη μίνι-σειρά Black Orchid (1989-1992), μία μοντέρνα και με ανανεωτικές τάσεις ματιά στον μύθο των υπερηρώων. Επίσης, ανέλαβε τη σχεδίαση των εξωφύλλων της σειράς Hellblazer. Ήδη απο τις πρώτες του δουλειές στο χώρο των comics, ο McKean έδειξε την τάση του για πειραματισμό και πρωτοπορία (το Violent Cases π.χ είναι σχεδιασμένο εξ'ολοκλήρου σε τόνους του μπλέ, του γκρίζου και του καφέ), καθώς και την πολύ καλή του σχέση με τις τεχνικές του κολλάζ, του φωτομοντάζ, της φωτογραφίας και της γλυπτικής, τις οποίες χρησιμοποιούσε μεγαλοφυώς στις εμπνευσμένες συνθέσεις των σελίδων του.











Το 1989 ήταν μάλλον η χρονιά του ταλαντούχου καλλιτέχνη, αφού εκτός απο τις προαναφερθείσες δουλειές, τότε ξεκίνησε την κυκλοφορία της και η εκπληκτική σειρά The Sandman, με εξώφυλλα και σχεδιασμό εκδόσεων που έφεραν την υπογραφή του. Επίσης, την ίδια χρονιά (πότε πρόλαβε ?) εικονογράφησε το πιο επιτυχημένο graphic novel στην ιστορία των comics, το έργο που έφερε νέα πνοή στο μύθο του Batman και του υπερηρωικού είδους γενικότερα, το υπέροχα σκοτεινό Arkham Asylum σε σενάριο του σκωτσέζου Grant Morrison.

Το 1990 σηματοδότησε την απαρχή του πιο φιλόδοξου project του, της πανέμορφης μίνι σειράς Cages, σε δικό του σενάριο και σχέδιο. Ο McKean θέλησε σε αυτή την απόλυτα προσωπική δουλειά του να μείνει μακριά απο τις συνηθισμένες πολύπλοκες τεχνικές του, και τη χρήση τελευταίας τεχνολογίας για τη δημιουργία εντυπωσιακών συνθέσεων. Έτσι, τα μέσα που χρησιμοποίησε για να "ντύσει" αυτή την ιστορία για τους καλλιτέχνες και τη δημιουργικότητα ήταν μόνο το μολύβι και το μελάνι, με εντυπωσιακά ωστόσο αποτελέσματα. Η σειρά ολοκληρώθηκε το 1996, με την κυκλοφορία του 10ου τεύχους, και αργότερα εκδόθηκε σε ένα συγκεντρωτικό τόμο απο την Kitchen Sink Press το 1998. Λίγο προτού τελειώσει το Cages, το 1995, εξέδωσε άλλο ένα graphic novel με το φίλο του Neil Gaiman, βασισμένο σε ένα γνωστό στην Αγγλία ήρωα κουκλοθέατρου. Και το όνομα αυτού Mr. Punch (The Tragical Comedy or Comical Tragedy of Mr. Punch).








Από τα μέσα της δεκαετίας του 90 και έπειτα, απομακρύνθηκε λίγο απο την ενασχόλησή του με τα comics, και αφιερώθηκε σε άλλες εκφράσεις της τόσο έντονης δημιουργικότητάς του. Ενδεικτικά αναφέρω οτι έχει σκηνοθετήσει την τηλεοπτική μεταφορά της νουβέλας του Gaiman, Neverwhere για το BBC, έχει συνεργαστεί με τους Rolling Stones στην έκδοση ενός εικονογραφημένου βιβλίου για το album τους Voodoo Lounge, έχει σχεδιάσει διαφημιστικές καμπάνιες για εταιρείες όπως οι Smirnoff, Nike και BMW, έχει εργαστεί ως σχεδιαστής στις ταινίες Blade, Alien Resurrection, Sleepy Hollow και Harry Potter νο.2 και 3, έχει σκηνοθετήσει πάνω απο 20 ταινίες μικρού μήκους (που έχουν κυκλοφορήσει σε ένα συγκεντρωτικό DVD με τίτλο KEANOSHOW) και μία μεγάλου μήκους (MirrorMask - 2005), έχει εκδόσει 4 φωτογραφικά λευκώματα, και έχει εικονογραφήσει άπειρα εξώφυλλα περιοδικών (όπως τα The New Yorker και Playboy).

Επίσης (ναι, έχει κι άλλα), έχει δημιουργήσει μια σειρά γραμματοσήμων για τα αγγλικά ταχυδρομεία, έχει εκδόσει μια σειρά εικονογραφημένων βιβλίων με εντυπώσεις απο τα ταξίδια του στην Εςυρώπη (Βιέννη, Βαρκελώνη, Βρυξέλλες, Παρίσι), έχει εικονογραφήσει ένα βιβλίο με συνταγές μαγειρικής, και τέλος έχει σχεδιάσει και φωτογραφήσει αρκετά εξώφυλλα βιβλίων, και πάνω απο 150 εξώφυλλα δίσκων, για σημαντικούς καλλιτέχνες όπως οι : Tori Amos, Michael Nyman, Counting Crows, Alice Cooper και Front Line Assembly. Ιδιαίτερα τον προτιμούσαν συγκροτήματα metal, όπως οι My Dying Bride, Paradise Lost, Fear Factory, Machine Head, Dream Theater, Kreator, Testament,και πολλά άλλα. Εξ'άλλου, είναι και ο ίδιος μουσικός (πιανίστας jazz και συνθέτης), και μάλιστα είναι συν-ιδρυτής και συν-ιδιοκτήτης της δισκογραφικής εταιρείας Feral Records.





Ο Dave McKean έχει συνεργαστεί πάλι με τον Neil Gaiman (αμάν πια !) στη δημιουργία αρκετών παιδικών εικονογραφημένων βιβλίων. Τα πιο σημαντικά απο αυτά είναι τα : The Day I Swapped My Dad for Two Goldfish (1998), όπου ένα μικρό παιδί προσπαθεί να πάρει πίσω τον πατέρα του, αφού προηγουμένως έχει κάνει αυτό που περιγράφει γλαφυρά ο τίτλος, Coraline (2002), όπου ένα κορίτσι ανακαλύπτει μια παράλληλη πραγματικότητα που όμως δεν είναι όσο ειδυλλιακή δείχνει στην αρχή, The Wolves in the Walls (2003), όπου μια οικογένεια οργανώνει αντεπίθεση για να ανακτήσει το σπίτι της απο τους λύκους που το κατέλαβαν όταν βγήκαν απο τους τοίχους, Crazy Hair και The Graveyard Book (2008). Στην ίδια κατηγορία, έχει επίσης δουλέψει με τον S F Said στο Varjak Paw (2003).






Links

Dave McKean Official website
Dave McKean @ wikipedia
Dave McKean collector
Gaiman McKean books
Dave McKean @ lambiek

Κυριακή 7 Νοεμβρίου 2010

GHOST WORLD

Το "εναλλακτικό" αριστούγημα του Daniel Clowes

Το Ghost World είναι το αριστούργημα του Daniel Clowes. Ξεκάθαρα. Κι αυτό λέει πολλά, όταν μιλάμε για έναν άνθρωπο ο οποίος έχει παραδώσει εκπληκτικές, ξεχωριστές δουλειές που σκιαγραφούν με αφοπλιστική ειλικρίνεια και οξυδέρκεια τη σύγχρονη κοινωνία. Στο Ghost World όμως, αυτή η ικανότητα του Clowes φτάνει στο αποκορύφωμά της, και το δημιούργημά του μοιάζει να αφουγκράζεται τους προβληματισμούς, τις ανησυχίες και τις πιο μύχιες σκέψεις που μπορούν να περάσουν απο το μυαλό ενός εφήβου, όπως είναι οι πρωταγωνίστριές του, Enid και Rebecca.

Όλοι γνωρίζουμε πως η περίοδος της εφηβείας είναι μια δύσκολη περίοδος στη ζωή κάθε ανθρώπου, που σηματοδοτεί  ριζικές αλλαγές στο σώμα, το μυαλό και τον ψυχισμό μας. Είναι η εποχή της σεξουαλικής αφύπνισης, η εποχή της διαμόρφωσης μιας πρώιμης ιδεολογίας, η εποχή της επανάστασης απέναντι σε όλους και σε όλα. Ακμή, ψυχολογικές μεταπτώσεις, αντικοινωνική συμπεριφορά, διάθεση να ξεχωρίσουμε απο το σύνολο, εξετάσεις στο σχολείο,  το μέλλον που βρίσκεται μπροστά μας, το αντίθετο φύλο που ξαφνικά αποκτά ενδιαφέρον...

Όλη αυτή τη σύνθετη και συνεχώς μεταβαλλόμενη ψυχοσύνθεση της εφηβείας έχει συλλάβει στην εντέλεια το επιδραστικό, διορατικό, υπέροχο Ghost World του Clowes. Εκδόθηκε σε συνέχειες στα τεύχη #11 ως #18 (απο τον Ιούνιο του 1993 ως το Μάρτιο του 1997) στο περιοδικό Eightball του συγγραφέα, πρίν κυκλοφορήσει σε ένα ολοκληρωμένο τόμο το 1997 απο τη Fantagraphics Books. Αγκαλιάστηκε απο το νεανικό (και όχι μόνο) κοινό, εκθειάστηκε απο τους κριτικούς, μεταφέρθηκε στη μεγάλη οθόνη και παραμένει ακόμη και σήμερα η πιο ενδελεχής τομή στον ψυχισμό της νεολαίας.


Η υπόθεση περιστρέφεται γύρω απο δύο φίλες, την Enid Coleslaw (θεωρείται αναγραμματισμός του επωνύμου του συγγραφέα) και τη Rebecca Doppelmeyer, που μόλις έχουν αποφοιτήσει απο το λύκειο, και περιφέρονται σε μία ανώνυμη αμερικάνικη πόλη στις αρχές της δεκαετίας του 90, κριτικάροντας τους πάντες και τα πάντα. Απροσάρμοστες, αντικοινωνικές και "εναλλακτικές", απεχθάνονται τους ψευτο-κουλτουριάρηδες (ενώ είναι και οι ίδιες), συχνάζουν σε παρακμιακές 50's καφετέριες με ονόματα όπως Angels και Hubba Hubba, και πιστεύουν πως ό,τι κάνουν γίνεται μόδα και αντιγράφεται απο τους συνομήλικούς τους, τους οποίους επίσης απεχθάνονται και σνομπάρουν. Έξυπνες, δυναμικές και προβληματισμένες, ξεχωρίζουν ανάμεσα στη βλακεία και τις δήθεν ώριμες και ψαγμένες συμπεριφορές των πρώην συμμαθητών τους, με αποτέλεσμα να μην αντέχουν να κάνουν παρέα με κανέναν, με εξαίρεση τον υπερβολικά ώριμο για την ηλικία του Josh. Βρίσκουν ενδιαφέρον σε παρακμιακούς τύπους όπως ο Bob Skeetes και οι υποτιθέμενοι σατανιστές που συχνάζουν στην καφετέρια της γειτονιάς, και δεν έχουν ιδέα για το τί θέλουν να κάνουν στη ζωή τους, όπως κάθε φυσιολογικός έφηβος. Κάποια στιγμή όμως, οι μικρές δυσκολίες και κακίες της ζωής θα μπούν ανάμεσά τους και οι δρόμοι τους θα αρχίσουν να χωρίζουν.

Το  Ghost World είναι ένα ημι-αυτοβιογραφικό έργο, το οποίο μάλιστα ο Clowes ξεκίνησε να γράφει όταν ήταν ακόμη έφηβος. Μάλιστα κάνει και ο ίδιος μια cameo εμφάνιση, ως ένας σιχαμερός κομίστας τον οποίο θαυμάζει η Enid (πρίν τον γνωρίσει), με το όνομα David Clowes. Η Enid, όντας πιο δυναμική και μάλλον αποτελώντας τον κύριο χαρακτήρα, "χρησιμοποιείται" απο τον δημιουργό για να περάσει τους προβληματισμούς και τις σκέψεις του με έναν πιο έμμεσο τρόπο, μην αποτελώντας το κλασικό alter ego που π.χ αποτελεί ο Marcello Mastroianni για το Federico Fellini. Είναι πραγματικά αξιοθαύμαστο το πώς ο μεγάλος αυτός δημιουργός έχει συλλάβει και αποτυπώσει το τί σημαίνει να είσαι έφηβος, με ένα τρόπο με τον οποίο ο καθένας μπορεί να συνδεθεί και να κατανοήσει.


Ghost World @ wikipedia
Ghost World @ Fantagraphics Books